Vertellis?!

  • 25 sep
  • 39
Nieuwsberichten

Vertellis?!

“We kunnen zo veel leren van verhalen. En het is waardevol als je 24/7 je eigen verhaal kwijt kunt.” Een lang gekoesterde wens van JONK regisseur Eva Schmidt-Cnossen gaat met het instrument ‘Vertellis?!’ in vervulling. “Het is en blijft belangrijk om de ervaringen van alle betrokkenen binnen passend onderwijs te kennen, te duiden en ervan te leren. Zodat we met kinderen/ jongeren, ouders, professionals en school kwaliteit maken. Samen. In het moment.”

Leren van verhalen en ervaringen van jongeren en ouders
Vertellis?! Is een online instrument, een online story telling tool. Samenwerkingsverbanden PPO-NK en vo Noord- Kennemerland ontwikkelde deze tool samen met andere samenwerkingsverbanden om de praktijk beter te begrijpen en die uiteindelijk ook verder te ontwikkelen. Doordat samenwerkingsverbanden steeds meer de rol pakken van een organisatienetwerk dat zich buigt over complexe vraagstukken rondom kinderen en onderwijs, is ook een andere manier van data verzamelen nodig. Betekenisvolle data.

“Een zeven op een schaal van tien zegt eigenlijk niets”, legt Eva uit. “Het is zo waardevol om écht te duiden wat mensen ervaren, beleven en nodig hebben. En het is ook belangrijk om dat in co-creatie te doen, omdat je daarmee de dingen gewoonweg beter maakt.

Veel organisaties rond kinderen en jongeren hebben dezelfde idealen, terwijl hun beleid elkaar soms tegenwerkt. Dat kan anders. Daarom willen we met Vertellis?! verhalen ophalen uit de praktijk, waarmee we input verzamelen om ons eigen beleid opnieuw te ontwerpen. Zodat dat beleid aansluit bij de beleveniswereld van degenen voor wie én met wie we het doen. Wat gaat er al goed en moeten we zeker behouden? En wat kan er beter?”

Het beste van twee werelden
Veel instrumenten die nu worden ingezet om kwaliteit te meten (enquêtes, tevredenheids-onderzoeken) kunnen de complexe werkelijkheid van onderwijs en/of jeugdzorg niet goed in beeld brengen: ze zijn extreem datagestuurd of juist enorm verhaalgestuurd en daarmee te subjectief. De combinatie van die twee uitersten komt tot uiting in Vertellis?!

Jongeren en ouders vertellen in het moment hun verhaal en geven antwoord op verschillende (open) vragen. Vervolgens zoekt de Vertellis?!-software naar een rode draad in die verhalen om gelijksoortige ervaringen te bundelen. Met die ervaringen kun je als organisatie daadwerkelijk aan de slag. De input kun je immers toepassen op het beleid dat je uitzet, zodat je de kwaliteit die je als organisatie levert, verder ontwikkelt.

“Dit schooljaar gaan we definitief starten”, vertelt Eva. Wat vinden jongeren en ouders belangrijk als het gaat om de kwaliteit van passend onderwijs? Hoe beleven zij de praktijk? En wat kunnen wij daarvan leren? Want kwaliteit wordt niet gemaakt door beleid, maar door de interacties van mensen.”

Menselijke maat
“Gezien en gehoord worden is het allerbelangrijkste. Voor iedereen, en zeker voor jongeren en ouders die extra ondersteuning nodig hebben”, zegt Eva. Eva en haar collega Sanne Bijl-Zuurbier zijn de eerste aanspreekpunten van JONK (Jeugd- en Oudersteunpunt) en staan pal achter Vertellis?!. Vertellis?! is nu volledig geïntegreerd in JONK. “De menselijke maat mag zo veel meer en vaker nog terugkomen in alles wat we doen. Vertellis?! is daar een mooi instrument voor. We zijn razend benieuwd naar de ervaringen!”

Meer weten over Vertellis?!
Klik hier voor het vertelpunt van het primair onderwijs.
Klik hier voor het vertelpunt van het voortgezet onderwijs.