Terugblik bijeenkomst kwaliteitskompas 28 januari

  • feb 2020
  • 1205
Nieuwsberichten

Op 28 januari vond de bijeenkomst kwaliteitskompas plaats. Tijdens deze middag deelden we met elkaar hoe we het verschil voor jongeren maken. Wat we van elkaar kunnen leren en hoe we steeds beter kunnen samenwerken. Om echt passend onderwijs te bieden is innovatie nodig. En voor innovatie zijn verschillende mensen nodig. Dat wil niet zeggen dat alles altijd zal lukken.

Samenwerken, samen mislukken, samen leren
Keynote Paul Iske van het Instituut voor Briljante Mislukkingen vertelde: “Soms zijn mensen bang om te falen, of zijn terughoudend in het vertellen hoe het écht is gegaan. Zeker waar het gaat om de ontwikkeling en toekomst van jongeren, zit je natuurlijk niet te wachten op dingen die mislukken. Maar dat niet alles in een keer lukt, is een feit. Dus je kunt dit maar beter gebruiken om van te leren. Juist het waarderen en leren van mislukkingen brengt hetgeen wat je wilt bereiken verder."

Het Instituut voor Briljante Mislukkingen probeert een bijdrage te leveren aan een klimaat waarin mensen dingen durven te proberen, trots zijn op hun poging en de geleerde lessen zelf in praktijk brengen en willen delen met anderen. Voor verdere informatie: www.briljantemislukkingen.nl.

Het kwaliteitskompas
Scholen en het samenwerkingsverband ondernemen allerlei mooie initiatieven om jongeren passend onderwijs te bieden. Samen zorgen we voor een dekkend netwerk. Zonder input van scholen is passend onderwijs voor iedere jongere en goede evaluatie, reflectie en verantwoording onmogelijk.

Het kwaliteitskompas is een hulpmiddel voor scholen om de kwaliteits- en verantwoordingscyclus op het gebied van passend onderwijs vorm te geven. Op een manier die ruimte biedt voor de eigenheid van school en helpt tegelijkertijd te voldoen aan gezamenlijke afspraken binnen het samenwerkingsverband en wet- en regelgeving.

Het kwaliteitskompas staat op het netwerkplein.

Workshops
Kwaliteit is van ons allemaal. We doen allemaal ons uiterste best om passend onderwijs goed vorm te geven, maar weten ook dat er nog ontwikkelpunten zijn. In workshops gingen we met elkaar in gesprek over wat goed gaat, wat beter kan en wat hiervoor nodig is. Voor meer informatie klikt u op de workshop.

Workshop 1: Doelmatige inzet van middelen
Workshop 2: Ontwikkelagenda passend onderwijs
Workshop 3: Versterken van docenten uit de trajectvoorziening
Workshop 4: Professionalisering: van individueel leren naar teamleren