Strategisch beleid
Het ondersteuningsplan beschrijft het strategisch beleid van de samenwerkingsverbanden voor de komende vier jaar. Het geeft weer wat we willen bereiken en welke richting we op gaan, samen met onze partners.
Het ondersteuningsplan:
- biedt richting aan datgene wat de aangesloten scholen en de samenwerkingsverbanden doen voor jongeren en elkaar;
- beschrijft de gezamenlijke afspraken tussen de scholen, de samenwerkingsverbanden en de partners;
- vormt een basis voor het proces van continue verbetering: ontwikkelen, plannen, uitvoeren, evalueren, reflecteren en bijstellen;
- is een basis voor verantwoording, in dialoog met interne en externe partners en de toezichthouders.
Dit ondersteuningsplan komt tot stand in co-creatie met jongeren, ouders, onderwijsprofessionals en kernpartners.
Traject ondersteuningsplan 2026-2030
We bouwen samen aan een nieuwe koers voor ondersteuning en samenwerking
De samenwerkingsverbanden vo Kop van Noord-Holland en Noord-Kennemerland werken de komende maanden aan het gezamenlijke ondersteuningsplan 2026–2030. We werken toe naar een bestuurlijke fusie per 1 januari 2026.
Dit plan beschrijft hoe we inclusief onderwijs willen versterken, samen met onze partners. Hoe we samen willen werken aan een inclusieve leeromgeving en het delen van expertise en het versterken van professionals in en om de scholen.
Het proces wordt begeleid door Rhody Matthijs, een ervaren strategisch communicatieadviseur. Hij verzamelt de opbrengsten en verwerkt deze uiteindelijk tot een eerste concept dat later verder wordt aangescherpt.
Op deze pagina houden we de voortgang van het traject bij, zoals updates van de vervolgbijeenkomsten en binnenkort een visuele tijdlijn.
De eerste fase van het traject
Ophalen, luisteren en verkennen
We gaan in gesprek met verschillende groepen in het onderwijs zoals projectleiders, consulenten, teams, directies, ondersteuningscoördinatoren en kernpartners. In deze gesprekken staat één vraag centraal: wat vinden we belangrijk voor de komende planperiode en wat hebben leerlingen, professionals en scholen nodig om verder te komen.
In deze fase richten we ons bewust op taal en context. We onderzoeken welke thema’s de kern raken van ons werk, wat er in de praktijk speelt en welke waarden en inzichten we al met elkaar delen.
De opbrengsten van de bijeenkomsten in oktober en november vormen samen de basis voor de volgende stap: het aanscherpen van de richting en het voorbereiden van de gesprekken met schoolbestuurders in december.
Terugblik op werksessie op 30 oktober
Samen bouwen aan richting taal en betekenis
Op 30 oktober vond de eerste gezamenlijke werksessie plaats met projectleiders, consulenten en directeur-bestuurders van de samenwerkingsverbanden vo Kop van Noord-Holland en Noord-Kennemerland. Deze bijeenkomst vormde het startpunt voor het inhoudelijke gesprek over het nieuwe ondersteuningsplan.
Centraal stond:
- Ophalen van taal en betekenis;
- Ondersteuning voor leerlingen van professionals;
- Denken vanuit samenwerking;
- Van en met elkaar leren.
Terugblik op overleg op 3 november
In gesprek over samenwerking, lef en inclusie
Op 3 november spraken de schoolleiders en ondersteuningscoördinatoren van de Kop van Noord-Holland met elkaar over drie thema’s die centraal staan in het nieuwe ondersteuningsplan: samenwerking, lef en inclusie. Dit overleg bouwde voort op de werksessie van 30 oktober en bracht de praktijkervaringen van schoolleiders en ondersteunings-coördinatoren nadrukkelijk naar voren.
Thema's die naar voren kwamen:
- Organiseren van expertise dichter bij de school;
- Van individuele naar groepsgerichte interventies;
- Structurele samenwerking in de school;
- Delen van deskundigheid tussen collega's en partners.
- Lef: ruimte om te handelen om te experimenteren en om samen te leren van wat goed werkt.
- Inclusie als basishouding.
Terugblik op bijeenkomst van 10 november
Verdieping op thema's samenwerking, lef en inclusie
Op 10 november spraken medewerkers van beide samenwerkingsverbanden over drie leidende thema’s; samenwerking, lef en inclusie. De opbrengsten zijn een belangrijke aanvulling op eerdere bijeenkomsten. Interne teams en professionals herkennen zich in dezelfde richting. Er is een sterke wens om samen te leren, te delen en te versterken.
Samenwerking
- Behoefte aan kennisdeling en gezamenlijke verantwoordelijkheid;
- Van individuele naar groepsgerichte interventies;
- Bundelen van expertise in en rond scholen om sneller te kunnen handelen en preventiever te werken.
Lef
- Ruimte om te doen wat goed is voor leerlingen, ruimte om te experimenteren en om te leren;
- Gezamenlijkheid en wederzijds vertrouwen.
Inclusie
- Houding en cultuur; bereidheid om verschillen normaal te maken in plaats van uitzonderingen;
- Voelbaar in de dagelijkse praktijk en niet alleen in beleidsteksten.